Standarde serije ISO 9000 donela je 1987 godine međunarodna organizacija za standardizaciju (ISO: International Standard Organization). Prva revizija ovih standrada bila je 1994. godine, a rezultat druge, tzv. "velike revizije" je ISO 9000:2000. Svi ovi standardi zahtevaju od peduzeća da uvede i održava QMS koji će osigurati da njegovi proizvodi/usluge zadovoljavaju potrebe i zahteve kupaca/korisnika usluge, čime se u prvi plan stavlja kupac/korisnik usluge.
Sistem menadžmenta kvalitetom (QMS) je način na koji organizacija upravlja kvalitetom. Ovo se postiže implementiranjem ISO standarda serije 9000.
Uvedeni QMS proverava ovlašćena organizacija . Ovlašćena organizacija izdavanjem sertifikata potvrđuje da uvedeni QMS funkcioniše u realnim uslovima rada.
Standardi ISO 9000 odnose se na sve vrste organizacija (proizvodne, uslužne, neprofitne), na sve delatnosti, kao i na sve veličine preduzeća (mala, srednja, velika).
Razlozi za uvođenje QMS:
Razlog uvođenja sistema upravljanja kvalitetom ISO 9001 rezultat je opšte namjere i nastojanja svih organizacija da povećaju vlastitu efektivnost i efikasnost, s ciljem što potpunijeg zadovoljenja zahtjeva i očekivanja kupaca, korisnika usluga i ostalih zainteresiranih strana.
- ISO 9000 standardi su opšte prihvaćeni u svetu kao opredeljenje za kvalitet.
- unaprjeđenje postojeće organizacije rada I zauzimanje tržišne pozicije firme
- povećanje efikasnosti i rad uz stalan napredak
- Većina zakonodavnih tela EU, prilikom atestacije proizvoda ili dodele CE znaka, preduzećima koja su sertifikovana po ISO 9000 pruža olakšice
- smanjenje škarta i dorade, poboljšanje interne efikasnosti, orijentacija ka kupcu, stalno unapređenje svih funkcija preduzeća.
- uspostava konzistentnog sistema odgovornosti
- uspostava preventivnog sistema rada
- bolja dokumentovanost načina rada,
- povećanje zadovoljstva zaposlenih